mandag 19. oktober 2009

Flicka med guld

"Jag gör om alla söndagar till lördag ikväll
och klär mig för att gå på kalas.
I en bok som jag sparat enkom för denna natt
ska jag skriva dem vackraste ord.
Sen målar jag om december till augusti för att
få klä mig i handskar och hög hatt.
Jag klipper ut alla stjärnor från himlens pappersvalv
och lägger dem i en liten blå ask.
Och ingen vet om att jag ska ge den till
en flicka med guldbruna ögon.
Nej, ingen vet om att jag ska ge den till
en flicka med guldbruna ögon."


Så vackert det kan göras. Så vackert det kan skrivas. Ibland när jag känner mig lite melankolisk slår jag på Thåström(gör det ofta annars med, min stora idol ju)och bara suger i mig hans tal. Ingen kan uttrycka sig, få fram smärtan på print och text som han. "Flicka med guld" är just en sån ballad, jag kan lyssna på den 20 ggr i rad utan att tröttna och fortfarande inte helt inse hur jävla fin den är. För er som inte hört detta, ge det en chans. Vet att det är på svenska men jag tror ni gillar det. Han är lite för många svenskar vad Jokke var för många norrmän. Skillnaden är kanske att Thåström varit igenom allt från punk(Ebba Grön), rock, tung rock, industritechno till akustisk som han spelar nu. Jag gillar båda men har naturligt nog ett närmare förhållande till Thåström som jag är uppväxt med.
Idag var Blåmåndag i sin definition. vet inte varför men allt var tyngre än tungt idag. Jag upplever väldigt sällan att Måndagar känns tunga, tycker tvärtom att de är helt ok, men idag var det inte så. Som att stå fastspikad eller ha bly i skorna. Allt var som kola. Seegt. Men efter en tung dag kommer alltid en bra dag, efter sol kommer alltid regn och efter nyheterna kommer ju alltid sporten.

Imorgon gör jag om alla Måndagar till Tisdag och klär mig för att gå på jobb..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar