tirsdag 6. mars 2012

Vila i frid Farmor..

Det var som igår, minns det så klart. Det är speciellt den gången som fastnat i mitt minne. Skoldagen var slut och jag trampade den sega uppförsbacken mot Farmors hus på min enväxlade cykel. Jag åkte ofta "upp" till Farmor & Farfar när jag slutat skolan. "Upp" på berget som man sa. Deras hus låg sammen med några andra oppe på ett liten höjd och därför "uppe".. Deras hus låg alldeles bredvid skolan och jag trivdes där. Hade till och med eget rum när jag var där. Jag kände lukten redan när jag närmade mig ytterdörren till deras hus. De nybakta bullarnas arom fick till och med domherrarna att avundas utanför fönstret. Där satt dom med sina fågelfrön liksom.. Jag åt en hel påse till mitt mjölkglas tror jag och middagen rök all världens väg den kvällen pga magknip.
Det var mitt andra hem på den tiden. När morsan och farsan var utomlands eller borta på annat var jag där. Var där när de var hemma med ibland. Hade ju "mitt" eget rum där!
Tror de flesta som någonsin upplevt en frisk och pigg farförälder kan vittna om samma sak. Att bli bortskämd, passad på och omhändertagen. De rockar i ens värld där och då. De är din frizon i den annars så hektiska och hormonstinna pubertetstillvaron och de frågar inte 100 frågor när du kommer hem från plugget.
Min farmor blev gammal och fick leva ett rikt liv innan cancern åt upp henne inifrån. Eftersom hon var alltför gammal för att kunna orka med någon form av strålbehandling så var det en lätt match för dena onda sjukdom. Det gick väldigt fort på slutet..
När jag var där sist så låg hon bara och orkade inte sitta upp. Knappt hon orkade prata ens. Sista dagarna var tydligen ännu värre och till sist så.. tog det slut. Over.
Jag tänker på Farfar som förlorat sin livskamrat.. Jag tänker på Farmor i himmelen eller var hon nu hamnat.
Vila i frid.

2 kommentarer:

  1. Farmors störst nöje när man tog cykeln till "berget" efter skolan var att man åt upp allt till sista smulan på bullfatet. Då bullade hon gärna upp mer. Sedan kunde man spela 5-kort till farsan kom upp och hämta en.

    Farmor har nog det väldigt bra nu. Tänker däremot på farfar, han måste känna en förbannad tomhet.

    Ha det bra.
    Anders.

    SvarSlett