torsdag 19. november 2009

Tvärtomspråket

Det talas som regel av barn, från 2 år och uppåt. Oregelmässiga perioder men det kommer, förr eller senare. Tro mig, jag vet det nu. Jag är rookie som pappa, bara varit med i dryga 2 år och kommer säkert att ställas inför x antal betydligt värre tester den kommande tiden men jag måste i så fall erkänna;
det första provet Felicia, det har du regisserat bra. En vecka sen satt vi och åt frukost tillsammans och bara myste med radions toner i bakgrunden.
Så har det inte riktigt varit de sista dagarna. Youghurt suger helt plötsligt, säga "aaah" så pappa kan stoppa in tandborsten i munnen är helt oaktuellt och byta blöja får bara morsan göra. Kläder innan man går ut är tydligen överskattat och klart man får ha gummistövlar i soffan? Undrar hur många tankar som går genom hennes huvud.. Lika många som i mitt kanske. Hon växer så det knakar, har nyss lärt sig räkna till 10, kan prata och förstår helt klart hur mycket makt och påverkan hon har. Klart det blir kaos däruppe och att hon prövar sig.
Man blir ganska ställd i många situationer, vet liksom inte helt vad man ska säga eller göra. Förhoppningsvis lär jag mig lika mycket som henne av detta :).

En liten sak om han uteliggaren jag skrev om tidigare.. Igår såg jag han på nytt. Sittandes utanför ICA, hållandes handen ut i en tiggande gest mot förbipasserande folk. Sitter på ett sittunderlag da så han slipper frysa. Man kan ju riskera att bli förkyld annars för guds skull. När jag kommer ut med min halvfyllda och alltför dyra ICApåse har han lämnat platsen. Ser över gatan mot 7/11. Han har precis köpt sig en varm kopp kaffe, kanske rent av en Cafe au lait som han tar en zip av. Gott att ha något att värma sig med i dessa kalla och knapra tider..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar