mandag 16. november 2009

Dagens tider

Efter helger fulla av visningar och annat uppbokat så var det väldigt behagligt med en regelmässigt slö och slapp Söndag igår. Regnet pösade ner och fyllde fort upp groparna i de eländiga vägarna på väg mot Solli Plass. Kan inte fatta att jag har stöttat Kaffebränneriet på sistome när ett sånt härligt hak som Waynes ligger ligger bara en bit undan. Gillar atmosfären i deras lokaler.
Sitt hur länge du vill, halvligg om det behövs och få världens största kaffekopp. Gratis Wifi och det hade varit ultimat men ikke.. Man kan inte få allt tydligen.
Vi handlade lite grönt på en jallabutik på Frognerveien innan vi drog hem och lagade middag. När jag står och vakar över en sovande Felicia utanför så ser jag en tiggare som kommer och går förbi mig. Inte direkt ovanligt det da i Oslo, om ens på bästa västkant men det jag stussade på var hans lilla kartong han hade under armen. Pizza&Kina-expressen stod det på den och han gick sakta bortåt mot samma ställe som vi såg han sitta på när vi gick förbi han för ca 5 minuter sen. Det betyder att om han inte fått den pizzan av ägarna av pizzerian så har han alltså:

1. tiggt pengar(också av oss)
2. gått och hämtat en redan färdig pizza 5 minuter senare.
3. Gått hem eller någon annanstans för att käka den.

Det jag undrar på.. Hur fan fick han till det på så kort tid? Antagligen har han säkert ringt med sin mobil(säkert iPhone) och beställt en i familysize och sen gått hem och satt sig i soffan framför sin 42-tums plasmaskärm.
Lite som han tiggarn som annars brukar springar runt på Solli.
Han var ju borta 3-4 veckor ibland och kom tillbaka med en solbränna utan dess like.

Tungt att vara tiggare nu för tiden, tydligen har inte finanskrisen gått hårt på där..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar