søndag 6. juni 2010

Nationaldagen vs Robin Söderling

Jo visst, för er som missat det så är det faktiskt vår nationaldag idag. Svenska flaggans dag, eller Gustav Vasas dag som den också kallas.
Lite skojigt i förmiddags när jag stod i kön på United Bakeries.. Väntade på min stora kaffe med lättmjölk när två svennebananer iförda tursäck ställde sig bredvid i parallellkön. I sina små sidofickor på schortsen hade de varsin svensk flagga som stack upp. Nissar tänkte jag. Ska säkert se Söderling på TV och heja som bara vi ölglada patrioter kan. Eller nåt. Jag kopplade fan inte förrän jag lagt mig i parken och började surfa igenom mobilportalerna på Expressen och AB. Ahh, nationaldagen idag ja. Kanske för att man inte bor i Sverige som man inte tänker på det? Varför det, är ju ett hav med norrbaggar som går tåg och spelar tuba på Skansen i Sthlm varje 17:e maj. Ska inte står på geografisk position da alltså.. Men alltså två spinkiga svennar med storkben som i vart fall gör ett försök.
Väldigt mycket traditioner i detta, Norge har alltid firat 17:e maj som om det vore rikets sista dygn på jorden och det har gjort det till en fantastisk dag. Alla som inte upplevt det borde ta turen ett år, oförglömligt. Både för unga som gamla.
Vi har inte den traditionen. Blev fex röd dag först 2003 och det är klart att det tar tid att bygga upp en sån tradition. Om man vill det da? Tror alla svenskar tycker att det är "trevligt" och skönt att vara ledig, men att man innerst inne sneglar mot kalendern och dryga två veckor senare. Då ska det sjungas, skålas, kastas kräftstjärtar, bråkas i kubregler och dansas runt stång. Midsommarafton är vår nationaldag det(förutom i kalendern) och vi trivs väl alla bäst i öppna landskap utpå natten. Jada..

Roland Gaross kl 15:00. Robin Söderling vs Rafael Nadal och final i Grusets enda Grand Slam. Tennis-Sverige håller andan. Ingen har vunnit sen Mats Wilander(1982,85 och 88) och Sverige törstar efter en ny stjärna. Man behöver Grand Slam-segrar för att komma dit. Blev stopp mod Federer i finalen förra året. Andra gången gillt idag.
En bra ursäkt att krypa in i soffan i denna sommarvärmen som råder ute, nästan inte lova att vara inne faktiskt. Robin mot Nadal ger mig tillåtelse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar