lørdag 5. juni 2010

Good Riddance!

Jag var en av de 20000 människor som mötte upp på Ullevål igår kväll. Förväntansfull men också lite skeptisk. Bra stadionband blir man inte bara utan vidare, plus att sommarljuset kanske inte gör det lika magiskt som inomhus.. Jag var hardbarkad fan tidigare, köpte alla plattor inklusive "Nimrod" men sen föll jag bort..Vet inte om det berodde på Green Day eller om jag kanske bara var trött på musikstilen?
Jag har faktiskt sett Green Day live en gång förut. Måste vara säkert 15 år sen, på en punkfestival i Uppsala där Bad Religion var huvudband och mainattraction. Green Day, Sick of it all och Millencolin var de andra "stora". Har inte ett minne blott från spelningen förutom att det var där jag fick upp ögonen för dom. "Dookie" släpptes inte långt senare och det gjorde ju inte intresset mindre.. Nåväl, till konserten.
Det var fuckings skitbra! Billie Joe och hans gäng visade att de definitivt bemästrar en stor stadion, att det dunklande solljuset inte alls hade någon som helst betydning och att de faktiskt ägde Ullevål! Kan nästan hålla med VG:s kritiker. "De ser mer hemma ut här än det norska landslaget".
Allt var ruskigt tight och välregisserat. In i minsta detalj med gästsångare från publiken och en ljudbild som bara rockade allt. Till och med långt bak på Ullevål!
Eftersom jag inte kan alla låtar vet jag inte om de spelade alla hits, vet bara att de spelade massa gammalt gott som "She", "When I come around" och "Good Riddance(Time of your life)". Det håller för mig en kväll som denna, när solen skiner och sommarvärmen sveper runt oss som en stor björnkram. "I hope u have the time of your life" sjunger Billie Joe på slutet. Jag sveper sista ölklunken och tänker at det är fan inte långt ifrån..

2 kommentarer:

  1. Livet er herlig! Jeg kjenner jeg er nokså misunnelig på deg som så de for 15 år siden... jeg var akkurat litt for "liten"... :(

    SvarSlett
  2. Detta var bættre, var så sæker!! BTW, du skriver otroligt bra Ellen, grym recension:)!

    SvarSlett