tirsdag 31. mai 2011

Min start på dagen

My mission idag: Lämna+hämta Felicia i barnehagen utan bil. Klockis. Gjort det många ggr förut och det går alltid som på räls. Precis innan vi ska gå ut och jag står där med cykelhjälmen och funderar på om vi verkligen vågar ta cykeln, kommer det där befarade regnet.. "Ta bussen elle..?"
Felicia nickar ivrigt. Älskar allt som har med kollektivtransport att göra och om det är buss, tåg eller trick gör det samma. Stas oavsett. Hinner komma 50m innan renet eskalerar kraftigt och vi börjar springa mot hållplatsen. Bör vara ca 10 min innan bussen kommer enligt trafikanten.
Gömmer oss under björken som står rätt bredvid hållplatsen. "10 minuter så kommer den" säger jag till Felicia. Hon är oavsett dödsglad, ska ju få åka buss. Känner att skovalet mitt var en disaster och att det hellre borde gått i fiskestövlar.. Och hur fan kunde jag glömma paraplyet!!??
Ser på klockan och 10 minuter har gått. Regnet ökar och björken börjar likna en sil. Regnet pressar sig sakta igenom samtidigt som jag undrar var i helvete den där j&%&#¤&/a bussen är nånstans?! Efter 25 minuters väntan under björken kommer så bussen. Åker 2 hållplatser och springer resten till barnehagen. Inte speciellt blöt och fortsatt bra humör. Check!

Kollar igen den pålitliga trafikantenappen på telefonen och ser när eventuellt bussen ska gå åt andra hållet ner mot sentrum. Ca 5 min. Perfekt tänker jag och börjar gå mot hållplatsen.
Det som skedde sen var att hela jordens och universums regnmoln fick för sig att regna just där. På den hållplatsen. Det fullkomligt vräkte ned och den lilla busken jag hoppade in under hjälpte nada. När jag efter ytterligare 10 minuters väntan känner vattnet mellan tårna och i tillägg att det rinner på ryggen var min självironi slut.. Kom inte en sketans buss åt det här hållet heller och jag börjar gå hemåt. Inte en torr fläck på kroppen och jävligt sur. Mötet kl 10 var bara att fetglömma och flytta. När jag närmar mig hemmet ser jag på trafikanten att det står följande: "kan vara forsinkelser på buss 74". No shit..

2 kommentarer:

  1. Shit!! Godt det var første og siste gangen det var regnvær I år...

    SvarSlett