lørdag 13. august 2011

Pulp disco 2011 ja tack!

På förhand tyckte jag årets startfält på Øyafestivalen såg aningen blekt ut. Förutom det största dragplåstret Kanye West på Onsdagen, så tycker jag man saknar det där riktigt stora. Prince var fex i Bergen häromleden, kunde ha varit ett alternativ som Lördagens sista spelning. Nu är det Håkan Hellström som står som det stora idag och i går var det Pulp(kommer tillbaka til det). Jag vet inte.. Jag var huvudsakligen där av två grunder igår. 1. Andas in den underbara festivalatmosfären i solskenet. 2. Se Bring me the horizon(Bilden). BMTH var precis lika galna, stenhårda, tatuerade och bra som jag trodde, att de kan bli något riktigt stort råder de liten tvivel om. De fullkomlig lyser av attityd och spelglädje och energin är till att ta på. Gläder mig till 1 november när de tillsammans med Machine Head och Devil Driver ska spräcka ljudvallen på Sentrum Scene!

Resterande program som var värt att se enligt min mening var då Kvelertak, Lykke Li och Pulp. Ingen av dessa är nån favorit och jag kan inte speciellt många låtar med dem. Små förväntningar alltså.. Och här kommer kanske grunden till att det inte är jag som bokar artisterna utan faktiskt folk som kan detta här, konsten att sätta ihop ett varierande program som till slut blir komplett och riktigt, riktigt bra.
Lykke Li var lysande i Oslos nattmörker. Som en majestätisk musikdrottning sjöng/dansade hon i det dunkla och mörka rökljuset på scenen. Hon fullkomligt ägde sina åskådare. Skumt, rått och magiskt.

När hon slutade hade Pulp hållt på en halvtimme och jag skyndade över till Engascenen för att få med det sista av kvällen.. Och vilken avslutning!
Som sagt, jag kan inte Pulp. Vet bara att de var stora men inget mer. Hade hört Disco 2000 och Common People förut, that`s it. Fick med mig 6-7 låtar inkludert dessa hitsen och det var inget annat än ett stort och rykande discoshow. Jarvis Cocker visade sig vara en riktig showman på scenen och under avslutande "Common People" rös jag. Riktigt stort.
Så blev det en magisk kväll likaväl. Även fast man saknade det där stora namnet som fex den oförglömliga 2007-versionen hade med Nine Inch Nails på Fredagen och fenomenala Tool på Lördagen.. Tror Håkan följer upp med ett dunder uppträdande ikväll och gör också 2011 till en oförglömlig festival..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar