tirsdag 22. november 2011

Jul jul strålande förjul

Mörkare tider. Nästan svart redan och kl är halv fyra på eftermiddagen då jag står och väntar på buss 74 riktning Mortensrud.. Men med mörker kommer också ljus. Juleljus speciellt, de lyser upp skylfönstrena gata upp och gata ner och bekräftar att julhandeln är igångsparkad. Lite mysigt, är det inte det? Jo visst fan är det men påminner om allt som också ska fixas. Köpa klappar, julbord, barnvakt, julbak, luciafest i barnehage, köpa klementiner, kavla pepparkaksdeg och fan och hans moster. Men lite mysigt är det väl ändå? "Vad önskar du dig Andreas?" Öhh. Ja spelar det någon roll när man ändå får Vegards ullsockor i år igen..? "Nej, jag tar gärna en fridfull jul jag. Med mandel tack!" Eller kanske man skulle lägga större krut i önskandet.. Man får ju färre och färre klappar men med mer och mer värde och omtanke.. Kanske smart. "Så, vad önskar du dig da Andreas?" 5-6 kanske 10 tysta sekunder senare klämmer jag ur mig ett ansträngt: "Kanske ett par ullsockor? Eller superundertöy/underställ?" Har lust att börja grina och dänga min egen skalle i en hård bergvägg, kanske fantasin ökar då..? Samma sak varje år. Lika säkert som att mörkret kommer tidigt eller att julbelysningen tronar i skyltfönstren. Jul härliga jul.. Aahhhh! 

Så kära julenisse eller tomtefan för er som föredrar det, om jag inte direkt satt opp det på en önskelista så kan jag i vart fall tänka mig följande: 
Zlatans bok, Marcus Birros bok om Thåström och Imperiet(kom 2009 och fortsatt inte läst. Skam!), en 14-årig Caol ila Raw Cask, att Sverige vinner fotbolls-EM 2012, nya batterier till min HomerSimpson ölöppnare, barnvakt tills på Lördag, okrympta blåjeans samt Erotisk politik. Sånn! Och kära Tomte, den som handlar om Lördagen haster mest.....

God kväll till er alla i julmörkret:)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar